گردشگری:

شهرستان خوروبیابانک در ۵۵ درجه و 50 دقیقه و 70 ثانیه طول شرقی از نصف النهار گرینویچ و ۳۳ درجه و ۴۶ دقیقه و ۳۴ ثانیه عرض شمالی از خط استوا قرار دارد . از شرق به استان خراسان جنوبی ، از جنوب به استان یزد ، از شمال به استان سمنان و از غرب به بخش انارك شهرستان نایین محدود می شود . شهرستان با مساحتی بالغ بر ۱۱ هزار کیلومتر مربع در شرقی ترین نقطه استان اصفهان ، در فاصله ۴۲۰ کیلومتری اصفهان قرار دارد.خور مرکز شهرستان وسیع خور و بیابانک می باشد و در گویش آن واژه های اوستائی و کهن به فراوانی یافت می شود . خور به معنای آفتاب است و فرشته نگهبان آفتاب و نماینده کارهایی که در روز خور (روز یازدهم از هر ماه شمسی ) انجام می شود .

کارخانه ۳۶ هزار تنی سود کاستیک توسط بخش خصوصی

سود کاستیک

یک ماده شیمیایی بدون بو و سفید رنگ است محلول سود کاستیک در آب قلیایی و به شدت خورنده بوده که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. سدیم هیدروکسید یا همان سود کاستیک یکی از پرکاربرد ترین ماده های شیمیایی در صنایع تولیدی می باشد. کاربرد سود کاستیک در صنایع مختلف به دلیل خاصیت قلیایی و همچنین حل کنندگی چربی می باشد. به طوری که در برخی موارد از این ماده شیمیایی بعنوان چربی بر یا چربی گیر صنعتی یاد می شود.

کارخانه ۳۰ هزار تنی کلرید کلسیم و ۵ هزار تنی هیدروکسید منیزیم

کلرید کلسیم

کلسیم کلرید با فرمول مولکولی CaCl2 ترکیب یونی کلسیم و کلر است و نمکی است که به عنوان یک هالید یونی ساده در دمای اتاق به حالت جامد بوده و قابل حل در آب است. وزن مولکولی این ترکیب ۱۱۰.۹۸ گرم بر مول است. اسامی دیگر کلسیم کلرید شامل کلرید کلسیم ،کلسیم کلراید، کلسیم دی کلرید می باشد. شکل ظاهری ان به صورت بلورهای سفید رنگ می باشد. کلسیم کلراید در دو گرید خوراکی و صنعتی موجود می باشد

کارخانه ۲۰ هزار تنی نمک های رژیمی ، خوراکی و دارویی

نمک رژیمی کم سدیم مناسب جهت مبتلایان به فشار خون بالا و دیابتی ها ، فراورده ای است که سرشار از پتاسیم طبیعی بوده و در فرمولاسیون ان سطح عناصر سدیم تا حدود ۷۰ درصد کاهش یافته و حاوی مواد معدنی موثر دیگر نیز می باشد. این نمک از نظر طعم و رنگ هیچ تفاوتی با نمک خوراکی معمولی ندارد .این محصول با دانش و تلاش متخصصان بومی واحد پتاس به تولید رسیده و آماده تولید صنعتی می باشد .

کارخانه ۲۰ هزار تنی سولفات پتاسیم

بعد از ازت ، پتاسیم مهمترین عنصر مصرفی گیاهان است.وجود پتاسیم در درختان موجب بهبود طعم و کیفیت میوه ها شده و در نتیجه بازار پسندی محصول را افزایش می دهد. شکل ظاهری این محصول جامد سفید است .

سولفات پتاسیم (Potassium Sulfate) اختصارا (SOP) با فرمول شیمیایی K2SO4 یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم 7/245 است. که جرم مولی آن 259/174گرم بر مول می‌باشد. شکل ظاهری این ترکیب، جامد سفید است و یکی از نمک های مهم دارای پتاسیم است. زمانی که یون کلر برای گیاه زیان بار باشد بهتر است پتاسیم به صورت سولفات استفاده شود. با توجه به نمکی بودن بیشتر خاک های کشورمان و وجود یون کلر، استفاده از کود سولفات پتاسیم بر کلرید پتاسیم اولویت داشته و در گیاه مسمومیت کلری ایجاد نمی کند. بر طبق آخرین آمار منتشر شده در پاییز ۱۳۹۵ توسط درگاه اطلاعات و خدمات وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجموع ظرفیت واحدهای فعال تولید کننده سولفات پتاسیم در کشور ۱۸۳۶۶۰ تن است. در حال حاضر با توجه به اینکه کشور مجموعاً وارد کننده این محصول است و تولید داخلی درصد قابل توجهی از نیاز کشور را پاسخ نمی دهد، صادرات برای این محصول وجود ندارد. از طرفی طبق آمار در سال ۱۳۹۴ میزان ۷۶ هزار تن سولفات پتاسیم به کشور وارد شده است. لذا سازمان ایمیدرو در نظر دارد با احداث واحد ۲۰ هزار تنی سولفات پتاسیم، ضمن جلوگیری از خروج ارز نسبت به تأمین نیاز بخش کشاورزی اقدام نماید. در این راستا ایمیدرو ضمن فراهم نمودن زیرساخت های موردنیاز، آماده جذب سرمایه گذار از بخش خصوصی می باشد. با احداث این واحد تولیدی مجموعاً برای ۴۳ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

تولید ۵۰ هزارتن کارنالیت در پلایا

با اجرای این طرح حداقل ۷ هزار تن به ظرفیت تولید کارخانه پتاس افزوده خواهد شد. در این طرح، مجتمع پتاس به عنوان کارفرما زیرساخت های موردنیاز (آب، برق و …) را در اختیار پیمانکار (بخش خصوصی) قرار میدهد .

هدف از اجرای این طرح :

1- افزایش ظرفیت تولید ماده اولیه کارنالیت (خوراک کارخانه فرآوری پتاس) در راستای تحقق ظرفیت اسمی تولید کارخانه

2- استفاده حداکثری از پتانسیل های معدن پتاس خوروبیابانک

3- بهره گیری از دانش فنی و سرمایه بخش خصوصی

4- تولید محصولات جانبی از قبیل نمک

با اجرای این طرح حداقل ۷ هزار تن به ظرفیت تولید کارخانه پتاس افزوده خواهد شد. در این طرح، مجتمع پتاس به عنوان کارفرما زیرساخت های موردنیاز (آب، برق و …) را در اختیار پیمانکار (بخش خصوصی) قرار خواهد داد و پیمانکار میبایست با استفاده از توان فنی ـ مالی و اجرایی خود، ضمن حفر عوارض استخراج شورابه و احداث استخر تبخیری نسبت به استحصال کارنالیت اقدام نماید. کارفرما نیز متعهد به خرید تضمینی کارنالیت تولیدی خواهد بود .